Humanistisch Vormings Onderwijs

woensdag 25 april 2018

In januari had groep 4 nog HVO-lessen. We hebben gevoelens besproken en er toneelstukjes over gemaakt die we voor elkaar hebben gespeeld. Vanaf februari hebben de leerlingen in groep 3 HVO. We hebben natuurlijk eerst kennisgemaakt met elkaar. Ook hebben we al gefilosofeerd over vriendschap. Ook in groep 3 hebben we een heleboel lessen besteed aan de taal van je lichaam. Alle zintuigen kwamen aan bod: ruiken, proeven, horen, voelen en zien. De leerlingen durfden het aan om alles te ruiken en te proeven! De lessen over ‘Wie is de baas?’ begonnen met een verhaal over een koning die dacht dat hij de baas was. We hebben gepraat over hoe dat zit en hebben meester Frans ook gevraagd of hij een baas heeft. En of zijn baas een baas heeft. Moet de baas zich ook aan de regels houden? We zijn nu bezig met kinderrechten: ieder kind heeft recht op zorg en liefde en alle kinderen hebben dezelfde rechten. In groep 5 ging het over plankenkoorts; bij een gedicht uit de poëzieweek hebben we geoefend voor de groep. Het thema ‘moed’ sloot er mooi op aan. We hebben eerst gekeken wat we herkennen van het onderwerp aan de hand van een verhaal van een jongen die eigenlijk wil stoppen met voetbal maar het niet tegen zijn vader durft te vertellen. In de fase van het onderzoeken hebben we verkend wat iemand moedig maakt en welke redenen er zijn om moedig te zijn. Ook hebben we toneelstukjes gemaakt over moedig zijn,  in verschillende scenes. In de fase van kiezen speelden we een spel met vragen over helden, bang zijn en wat zou jij doen. Je mening geven is belangrijk in de HVO-les. De laatste les van het thema hebben we besteed aan de evaluatie en het maken van je eigen superheld. Ook in groep 5 staan nu kinderrechten centraal. Na de meivakantie hebben de leerlingen in groep 6 HVO.

Nicolet Korenblik

Delen via